Hivatalos
nevén az egyezmény a nemzetközi jelentőségű vizes területekről, különösen,
mint a vízimadarak élőhelyeiről a természetvédelmi államközi megállapodások
legrégebbike. Századunk második felében a vizes területek átalakításának,
pusztulásának felgyorsuló üteme eredményezte azt a nemzetközi összefogást,
mely e szerződés létrehozásához vezetett. Több mint harminc éves története
során az egyik legdinamikusabban fejlődő egyezményként fokozatosan szélesítette
ki tevékenységét és a jelenleg 136 aláíró ország, számos nemzetközi
partner társadalmi szervezet (BirdLife International, WWF és az IUCN),
valamint más egyezményekkel kiépített működő kapcsolatrendszer feljogosítja,
hogy a vizes területek, valamint a vízi ökoszisztémák megőrzése érdekében
globális szinten lépjen fel. Eredetileg a rohamosan csökkenő vízimadár
állományoknak kívántak a csatlakozó országok védelmet biztosítani. A
tapasztalatok azonban hamar rávilágítottak arra a tényre, hogy önmagában
az élőhelyek védelme nem elegendő, magát az ökológiai rendszert kell
megőrizni, amely képes az ott előforduló fajok eltartására.
Az
egyezmény meghatározásai
"Wetland"-nek,
azaz vizes élőhelynek nevezzük azokat a területeket, ahol a természeti
környezet és az ahhoz tartozó növény- és állatvilág számára a víz az
elsődleges meghatározó tényező. Ahol a talajvíz szintje a felszín közelében
van, vagy ahol a talaj időszakosan vagy állandóan vízréteggel borított,
sokfelé megtalálhatók. Világméretű megállapodás lévén az egyezmény meglehetősen
széles megfogalmazást alkalmaz a vizes területek meghatározására, mely
a következő:
"mocsarak,
ingoványos és tőzeges területek, vagy vízi élőhelyek, melyek lehetnek
természetesek, mesterségesek, ideiglenesek, és állandóak, folyó- vagy
állóvizek, édesvizűek avagy félsósak (brakkvíz) és sósak ide értve azon
tengeri területeket, melyek mélysége nem haladja meg a hat métert apály
idején."
Ugyanakkor
a vizes területek:
"magukba
foglalhatják a parti, tengerparti részeket közvetlenül a vizes élőhely
területe mellett, valamint szigeteket és apály idején hat méternél mélyebb
tengervíz testeket is, melyek a vizes élőhely területén belül vannak.
"
Nemzetközi
szinten általánosan öt nagy csoportot különítenek el osztályozásuknál:
-
tengeri élőhelyek (partvidéki vizes területek tengerparti lagúnákkal,
továbbá sziklás partok és korallszirtek);
-
deltákhoz kapcsolódó élőhelyek (delták, árapály mocsarak, és mangrove
mocsarak);
-
tavi élőhelyek (tavakhoz kapcsolódó vizes területek);
-
folyómenti élőhelyek (vízfolyások mentén);
-
mocsári élőhelyek (mocsarak, lápok és náddal borított fertok).
További
csoportot alkotnak az ember által létrehozott vizes élőhelyek, melyek
közé a hal-, kagyló vagy garnélarák-nevelo tavak és tengerparti területek
(akvakultúrák), mezőgazdasági tavak, öntözött mezőgazdasági területek,
sólepárlók, víztározók, bányatavak, szennyvízülepítő tavak és csatornák
tartoznak.
Az
egyezmény legfontosabb célja a vizes élőhelyek megőrzése, fenntartható
vagy bölcs hasznosításuk elősegítése és az erre vonatkozó megfelelő
jogi, intézményi és együttműködési keretek biztosítása. A vizes területek
erőforrásainak hasznosítását olyan módon célozza meg, melyek egyúttal
azok ökológiai jellegét nem befolyásolják, tehát a rövid távú kizsákmányolás
helyett a hosszabb távú, fenntartható hasznosítás a célja.
Valamennyi
csatlakozó államnak alapkötelezettségeket kell teljesítenie. Az első
és legfontosabb követelmény a tagországok számára, hogy legalább egy
vizes élőhelyet jelöljenek a Nemzetközi jelentőségű vizes élőhelyek
jegyzékére, más néven a Ramsari Jegyzékre. Jelenleg több mint 1200 vizes
élőhely szerepel a listán van, melyek kiterjedése meghaladja a 185 millió
hektárt. Mivel a vizes élőhelyek egyezmény általi megfogalmazása meglehetősen
tág, ezért még az igen kis területű vagy speciális földrajzi adottságú
országok is képesek ezt a kötelezettséget kielégíteni. Monaco-nak például
egyetlen, tízhektáros vizes élőhelye van, de még az erősen beépített
Luxemburg is büszkélkedhet egy 300 hektáros vizes élőhellyel.
Kritériumok
a "nemzetközi jelentőség" meghatározására vizes élőhelyeken
A
vizes élőhely nemzetközi jelentőségűnek minősül, ha
-
az adott biogeográfiai régióban található természetes vagy természetközeli
vizes élőhely típusok reprezentatív, ritka vagy unikális példáját
foglalja magába;
-
veszélyeztetett vagy kritikusan veszélyeztetett fajokat vagy veszélyeztetett
ökológiai közösségeket tart fenn;
-
az adott biogeográfiai régió biológiai sokféleségének fenntartásában
fontos állat- és/vagy növényfajokat tart fenn;
-
állat- és/vagy növényfajokat azok életciklusának kritikus időszakában
tart fenn vagy élőhelyet biztosít számukra kedvezőtlen feltételek
esetén;
-
rendszeresen 20 000 vagy annál több vízimadarat tart el;
-
rendszeresen egy vízimadár faj vagy alfaj populációjának 1%-át tartja
el;
-
őshonos halak fajaink, alfajaink, családjainak, életciklus szakaszainak,
fajok közötti interakcióknak és/vagy populációknak jelentős részét
tartja fenn;
-
halfajok számára fontos táplálékforrást, szaporodási-, halivadék
nevelő területet és/vagy vándorlási útvonalat foglal magába.
Másik
alapkötelezettsége az aláíró országoknak, hogy vizes élőhelyeik védelmét
beillesztik földhasználati- és regionális tervezési folyamataikba. A
tervezési folyamatokat úgy kell megvalósítani, hogy a bölcs vagy fenntartható
használat valamennyi vizes élőhellyel kapcsolatban megvalósuljon, függetlenül
attól, hogy azok kielégítik a nemzetközi jelentőség kritériumát vagy
sem.
További
alapkötelezettség a vizes élőhelyeken alapuló természetvédelmi területek
létrehozása és fenntartása a vízimadár fajok életfeltételeinek javítása
érdekében. A vizes élőhelyekkel kapcsolatos továbbképzést, különös tekintettel
a vizes területek kutatása, kezelése és őrzése terén szintén meg kell
valósítani.
Végül,
minden ország köteles más aláíró országgal konzultálni az egyezmény
végrehajtásáról, különös tekintettel határon túlnyúló vizes területek,
vízrendszerek, vizes élőhelyek-, illetve fajvédelmi projektek területén.
Különösen jelentős kezdeményezések azok, melyek több ország által megosztott
vizes élőhely közös védelmére és hasznosítására irányul. A 2 millió
hektár kiterjedésu Csád-tó esetén például négy afrikai ország (Nigéria,
Csád, Niger és Kamerun) már előrehaladott egyeztetéseket folytat a közös
védelem céljából. Európai viszonylatban megemlítendo a 2003-ban bejelentett
Felső-Tisza kétoldalú (magyar-szlovák) ramsari terület és közös vízgyűjtő-gazdálkodási
kezdeményezés, melyet társadalmi szervezetek kezdeményeztek még 1997-ben.
Magyarország
1979-es csatlakozását követően jelentős számú vizes területet jelölt
a Nemzetközi jelentőségű vizes területek jegyzékére. Ezt követően 1989-ben,
majd 1997-ben, 2001-ben és 2003-ban került sor ismét területek jelölésére,
így jelenleg 23 hazai vizes élőhely található a Ramsari Jegyzéken, összesen
180 000 hektár kiterjedéssel (1. táblázat). A magyarországi ramsari
területek a Kárpát-medence szinte valamennyi jellemző vizes terület
típusát magukba foglalják: tavakat, mocsarakat, szikes tavakat, lápokat,
holtágakat, folyószakaszokat, nedves réteket, valamint ember alkotta
halastavakat, víztárolókat (1. térkép). A nemzetközi jelentőség korábbi
feltételei alapján bizonyos területek egyszerre több kritériumot is
kielégítve kerültek fel a listára. Ezek közé tartozik a Hortobágy ,
a kardoskúti Fehértó, a Fertő-tó és Gemenc. A többi hazai ramsari terület
is legalább 2 kritériumot elégít ki.
1%-os
állományküszöb
Kiemelkedő
jelentőségű a nemzetközi jelentőség feltételei közül az, amelyik valamely
vízimadár faj vagy alfaj egy populációjának 1%-os értéket elérő állományokat
veszi alapul. Hazai ramsari területeinken a következő fajok világ- vagy
európai populációjának 1%-a (vagy sok esetben még több is) fordul elő:
- nagy
kócsag: Fertő-tó, Kis-Balaton, Pacsmag, Gemenc, Rétszilasi-tavak
TT, Dinnyés-Fertő TT, Kolon-tó, Pusztaszeri TK;
- fekete
gólya: Gemenc, Bodrogzug;
- kanalasgém:
Fertő-tó, Hortobágy, Dinnyés-Ferto, Kolon-tó, Pusztaszeri TK, Biharugra;
- vetési
lúd: Fertő-tó, Kis-Balaton, Balaton, Béda-Karapancsa, Gemenc, Rétszilasi-tavak
TT, Dinnyés Fertő TT, tatai Öreg-tó, Hortobágy;
- nyári
lúd: Fertő-tó, Kis-Balaton;
- kis
lilik: Hortobágy;
- nagy
lilik: Kardoskút, Hortobágy;
- csörgő
réce: Hortobágy;
- kanalas
réce Hortobágy;
- barátréce:
Balaton;
- kerceréce
Balaton;
- üstökösréce:
Fertő-tó;
- szárcsa:
Kis-Balaton;
- daru:
Hortobágy, kardoskúti Fehértó, Pusztaszeri TK;
- kormos
cankó: Pusztaszeri TK, Hortobágy;
- pajzsoscankó:
Hortobágy;
- nagy
póling: Hortobágy.
- fattyúszerkő:
Hortobágy
Rövidítések:
TT=Természetvédelmi
terület
TK=Tájvédelmi
Körzet
A
legtöbb faj populációjának 1%-a rendszeresen a Hortobágy ramsari területen
fordul elo (11 faj), ezt követi a Fertő (5 faj) majd a Kis-Balaton,
Pusztaszeri Tájvédelmi Körzet ramsari terület (4-4 faj) és a Balaton
(3 faj).
A
"rendszeresen eloforduló 20.000 vízimadár" feltételt Magyarország
ramsari területeinek fele elégíti ki, melyek a Hortobágy, kardoskúti
Fehértó, Kis-Balaton, tatai Öreg-tó, Fertő-tó, Balaton, Bodrogzug, Rétszilasi-tavak
és Biharugrai Tájvédelmi Körzet ramsari terület. A jelentősebb vízimadár
csoportosulásokat főként a vadlúd- és réce fajok, valamint a daru átvonuló
állományai adják. A Balaton Ramsari területnél megjegyzendő, hogy a
tó különlegesen jó feltételeket biztosít a vándorló récék és ludak számára,
viszont a nyári hónapokban nem elégítené ki a nemzetközi jelentőség
kritériumát, emiatt nemzetközi jelentőségű helyzete szezonális, október
1-tol április 30-ig tart.
A
hazai feladatok minél jobb végrehajtása érdekében a Környezetvédelmi
és Vízügyi Minisztérium nemzeti bizottságot hozott létre 1995-ben. Ez
a testület a vizes területek védelmében, hasznosításában érdekelt valamennyi
minisztérium, hatóság, kutatóintézet, egyetem, valamint természetvédo
társadalmi szervezet és a gazdálkodó szféra képviselőiből áll.
Az
alapkötelezettségből adódó további feladatok egyik legfontosabb része
nemzetközi jelentőségű vizes élőhelyek természetvédelmi célú kezelése.
Ezen a téren Magyarország jó helyzetben van, mert valamennyi területen
a kezelési tervek kidolgozását megkezdték, és jelentős hányadukon már
végrehajtás alatt vannak. Az egyezmény irányelvei alapján kidolgozott
kezelési tervek jellemzője, hogy világos, logikus szerkezete sorra veszi
az adott terület jellemzőit, értékeit, majd az általános célokon keresztül
megadja, hogy rövidtávon mit kell elérni. Nagyon fontos részük az ökológiai
jelleg állandó ellenőrzése (monitorizálási tevékenység), és a kezelési
terv rendszeres időszakonként való felülvizsgálata.
Magyarország
csatlakozásának kezdetétől nemcsak belföldön játszott aktív szerepet
az Egyezmény végrehajtásában, hanem nemzetközi téren is. 1991-ben a
szerződő felek konferenciái között működő Állandó Bizottság elnökévé
választották hazánk képviselőjét, és ezt a tisztet 1999-ig, két cikluson
keresztült töltöttük be. Ebben az időszakban egyúttal a Tudományos Technikai
Tanácsadó Testületben hazánk képviselte a kelet-európai régiót.
Az
egyezmény legfobb kormányzó testülete a szerződő felek konferenciája,
mely háromévente tartja üléseit, és határozatokat, ajánlásokat fogad
el. A konferenciák közötti időszakban az Állandó Bizottság tölti be
az irányítói szerepet, megadva a legfontosabb kereteket a nemzetközi
titkárság számára. A tudományos testület felelős valamennyi olyan kérdésben
állást foglalni, melyek tudományos vizsgálatot igényelnek. Különösen
az ökológiai jelleg meghatározásában, valamint a vizes élőhelyek helyreállításának
szakmai segítségében adtak fontos állásfoglalásokat.
A
Szerződő Felek 8. Konferenciája (Valencia, Spanyolország) elfogadta
az egyezmény végrehajtásában a 2003-2008 közötti időszakra vonatkozó
stratégiai tervet, mely meghatározza az elérendő célokat a tagállamok,
partner szervezetek, és az egyezmény testületei (Szerződő Felek Konferenciája,
Állandó Bizottság, titkárság, tudományos bizottság) számára. Magyarországon
is ennek a dokumentumnak az elvárásai alapján történnek a végrehajtási
tevékenységek. Nagyon fontos célkitűzés, hogy a potenciális nemzetközi
jelentőségű vizes területek jelölése a jegyzékre folyamatosan történjen.
Hazánkban még szerencsére sok olyan vizes élőhely található, mely kielégíti
a nemzetközi jelentőség kritériumait.
A végrehajtásról
éves programot kell összeállítani az aláíró országoknak. További kiemelt
jelentőségű feladatok közé tartozik a Ramsari Egyezményhez tartozó országok
számának növelése (elsősorban Afrikában), a jegyzéken szereplő vizes
élőhelyek számának növelése, a bölcs, vagy fenntartható használat elérése
és a Ramsari Egyezmény kommunikációs, ismeretterjesztési és oktatási
programja. Ez utóbbi keretén belül nemzetközi és hazai terveket kell
létrehozni, melyek a társadalom tudatosságának elmélyítését célozzák
a vizes területek értékeinek, funkcióinak és hasznosításuk tekintetében.
Minden év február 2-án, a vizes élőhelyek világnapján ünnepeljük az
egyezmény létrejöttét rendezvényekkel, programokkal.